We help the world growing since 2000

سرویس و نگهداری موتور برق

سرویس و نگهداری موتور برق :

از مهم‌ترین موارد در بحث سرویس و نگهداری نوع و مقدار کافی روغن است.


  1. هیچ‌گاه از روغن‌های بی کیفیت برای موتوربرق خود استفاده نکنید.
  2. بعد از هر ۱۰ تا ۲۵ ساعت کارنشانگر روغن دستگاه را چک کنید که مقدار آن کافی باشد و سطح کیفی روغن به دستتان آید.اما به یاد داشته باشید زمان تعویض موتور به نسبت کیفیت آلیاژ و ساخت موتور شما بستگی دارد پس اگر اطلاع از کیفیت موتوربرق خود ندارید، بهتر است همیشه قبل از روشن کردن موتور را چک کنید.

 

  • از اقدامات اصلی دیگر در سرویس و نگهداری، تمیز کردن و یا تعویض فیلترهای روغن و هوا بعد از ۲۵۰ ساعت کار و یا هر ۶ ماه یک بار است و در صورت خرابی فیلتر تعویض گردد.
  • هر چند وقت یک بار سیستم اگزوز را بازدید و چک کنید که در محل اتصالات و جوش‌ها نشتی نداشته باشد و خروجی آن نیز به خوبی کار کند.
  • در موتورهای بنزینی بعد از هر ۳۵۰ ساعت کار جرقه زنی شمع موتور را چک کنید و در صورت لزوم تعویض گردد.
  • سیستم سوخت رسانی را نیز هر چند وقت یکبار چک کنید که در صورت شکستگی و یا نشتی در خطوط انتقال آن را برطرف کنید

نکته مهم

در ابتدا باید محل قرار گرفتن موتوربرق مناسب باشد، دارای گردش هوای کافی و به دور از نورآفتاب و باران باشد، مسطح و همتراز باشد. اگر که سطح قرار گرفتن موتور برق مسطح و همتراز نباشد، باعث فشار به اجزای موتور و دینام موتوربرق می‌شود و یا باعث نشت روغن داخل موتور به سیستم سوخت‌رسانی می‌شود که در کارکرد موتوربرق تاثیر زیادی دارد.

اگر که محل نصب موتور برق دارای گردش هوای کافی نباشد باعث بالا رفتن حرارت موتور و پایین آمدن راندمان و عمر موتور می‌شود. باران و آفتاب هم باعث پوسیدگی بدنه و تجهیزات موتور می‌شود.به دلیل گردش هوای محیط کار موتوربرق گردوغبار بالا می‌باشد و باعث کثیفی موتوربرق می‌شود. برای تمیز کردن موتوربرق از پارچه‌ای مرطوب و مناسب برای تمیز کردن سطح خارجی دستگاه استفاده کنید. می‌توانید از فرچه‌ای نرم و مناسب برای پاک کردن گردوغبار، لکه‌های روغن و … استفاده کنید. می‌توانید از جاروبرقی برای گردگیری موتوربرق استفاده کنید.

توجه داشته باشید هرگز (حتی در صورت کارنکردن دستگاه) از شیر آب برای تمیز کردن دستگاه استفاده نکنید. آب می‌تواند با کاهش مقاومت عایق دستگاه، باعث آسیب جدی به موتوربرق شود. روغن را در ۵ ساعت اولیه کارکرد موتوربرق به دلیل وجود ریزبراده‌های موجود در موتورهای نو تعویض کنید و سپس در دوره‌های بعدی هر ۷۰ تا ۱۰۰ ساعت تعویض شود.

اگر موتوربرق شما در مکانی پر از گرد و غبار و یا با گرمای بالا کار می‌کند ساعت تعویض روغن را کاهش دهید. زمانی که برای مدت طولانی قصد استفاده از موتوربرق را ندارید، (حداقل دو هفته) شیر سوخت باک را ببندید و موتوربرق را روشن کنید و بگذارید کار کند تا سوخت داخل شلنگ‌ها و سیستم سوخت‌رسانی کاملا خالی شود تا به آن‌ها آسیب وارد نشود. موتوربرق نیاز به ریکاوری دارد. در صورتی که از موتوربرق استفاده نمی‌کنید، حداقل ماهی یک بار آن را روشن کنید و به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید کار کند تا درصورت وجود رطوبت، خشک شود و موتور نیز با گردش روغن روان شود و باطری دستگاه هم شارژ شود.شمع دستگاه را بعد از هر ۳۰۰ ساعت کار تعویض کنید. این امر باعث بهبود عملکرد موتور و کارایی بیشتر آن خواهد شد.

فاصله دهانه جرقه زدن را بین ۰.۷۰ تا ۰.۸۰ میلی‌متر در نظر بگیرید و هرگاه قصد انبار کردن موتوربرق را داشتید آن را حتما در جای خشک و بدون رطوبت بگذارید. در صورت مشاهده پوسیدگی در بدنه موتور آن را رفع و رنگ کنید. سوخت باک موتوربرق را کاملا خالی کرده و در ظرف‌های مناسب بگذارید، بدین صورت به اجزاء سوخت رسانی و باک دستگاه آسیب وارد نمی‌شود و بنزین شماهم خاصیت اشتعال خود را از دست نمی‌دهد

خرابی موتوربرق‌ها معمولا به دلایل جزئی و کوچک است که با اندکی اطلاعات در مورد ساختمان و چگونگی کارکرد موتوربرق شما می‌توانید مقدار قابل توجهی در هزینه‌ها و زمان خود صرفه‌جویی کنید و همچنین از تعمیر موتوربرق خود لذت ببرید. اگر موتوربرقی که خریداری کرده‌اید از برند معتبری باشد و از تکنولوژی ساخت بالایی برخوردار باشد،احتمال خراب شدنش بسیار پایین می‌باشد. موتوربرق‌های صنعتی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با شرایط مختلف کاری سازگار بوده و قابلیت تحمل بالایی دارند، اما موتوربرق‌ها نیز مانند سایر تجهیزات صنعتی ممکن است دچار عیوبی شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *